Geen eenzame Kerst - Reisverslag uit León, Nicaragua van Erwin Herkelman - WaarBenJij.nu Geen eenzame Kerst - Reisverslag uit León, Nicaragua van Erwin Herkelman - WaarBenJij.nu

Geen eenzame Kerst

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg Erwin

28 December 2006 | Nicaragua, León

'Backpackers favorite met grote, eenvoudige dorm rooms. Geniet van de lounge-like ambience in de bar'. Maar ja, ook als je geen zin hebt, want het enige dat de slaapzaal in dit hostel scheidde van de bar was een dun houten wandje. Slapen voor 23.30 was er dus niet bij. Geen probleem, het was Kerstmis dus laat werd het toch wel.

De eerste dag Léon verkend en 's avonds live muziek in de bar. De volgende ochtend rustig aan gedaan en 's middags naar Léon Viejo. De stad was namelijk in eerste instantie gevestigd aan de voet van de vulkaar Momotombo. Een aardbeving als gevolg van vulkanische activiteit vernielde het stadje compleet en Léon verhuisde naar de huidige locatie. De oude plek werd later een UN world heritage site.

Twee uur met de bus over Nicaragua's oneindige wegen bij een temperatuur van ruim boven de dertig en ik werd afgezet bij het stoffige plaatsje Momotombo. Léon Viejo werd uitstekend aangegeven, zoals het een UN world heritage site betaamt. Aangekomen bij de poort bleek er echter een groot hangslot op te zitten. Roepen en schreeuwen totdat er een mannetje aan kwam hobbelen. Nee, naar binnen gaan was vandaag niet mogelijk, want ze hadden een feestje met het personeel :-? Maar morgen waren ze weer gewoon open... Argh! Hij was echter onvermurwbaar en onverrichter zaken kon ik weer terugslenteren.

Voor de troost die avond maar eens een bioscoopje gepakt (€2). James Bond's Casino Royale. Puur educatief natuurlijk ;-) want met de Spaanse ondertiteling kon ik mijn vocabulaire mooi uitbreiden.

Op 24 december ging ik op excursie: hanengevechten, voor het échte kerstgevoel. Normaal gesproken is dierenleed niet echt mijn ding maar een oude Nicaraguaanse traditie en gratis drinken en eten maakten een goed excuus. Het ging er hard aan toe. De dieren werden eerst gewogen, kregen een klein mesje aan hun poot bevestigd en vervolgens werd er tot bloedens toe gevochten. Soms met de dood tot gevolg. En het publiek was verschrikkelijk fanatiek, zeker naarmate de avond vorderde en er steeds meer bier in ging. Want ja, er mocht uiteraard ook gewed worden.

Toen we terugkwamen was het Kerst vieren. Op de excursie had ik Marco (CH), Miroslav (PL), Joe (GB) en Jochem ontmoet en we trokken de supermarkt in om kadootjes te kopen. Ook ik tastte diep in de buidel: een wc-rol en een stuk zeep in een mooie kartonnen tas. Na het uitpakken van de prachtige kado's werd de komst van Jezus ingeluid met rum-cola en mierzoete kersttaart, chips en pinda's. Een uitstekend recept om ziek te worden en dat deed ik dus ook :-|

De volgende ochtend was ik echter alweer fris en fruitig. Maar goed ook, want ik ging weer de hort op. En wel naar de óverkant van de straat waar een ander hostel gevestigd was. Ik was namelijk uitgenodigd om daar een kerstdiner bij te wonen. Enige voorwaarde was echter dat je in het hostel sliep. Spullen gedumpt en naar het strand waar we een mooie strandtent uitzochten. Biertje erbij, beetje zwemmen... Je kent het wel zo op Eerste Kerstdag 8-) Jammer alleen dat mijn slippers gejat werden. Ben benieuwd welke Nicaraguaan op het lumineuze idee is gekomen om deze mee te nemen, want de eerste Midden-Amerikaan met maat 45 moet ík nog tegenkomen. Maar goed, wellicht dat zijn kinderen 'Titanic' kunnen naspelen. Er passen genoeg Playmobil-poppetjes op.

's Avonds net op tijd voor het kerstdiner want ik schoof aan en er kon direct geschranst worden. Na het eten werd het echt heel gezellig. Zó gezellig dat ik die avond niet alleen sliep... Een korte nacht dus de volgende dag bestond voornamelijk uit relaxen en niks doen aan de rand van het zwembad. Geen volcano boarding zoals ik gepland had, want dat ging helaas niet door...

Nog één nachtje in het hostel in Léon en na het andermaal bezoeken van Léon Viejo, dat nu wél open was, gingen Blake (USA), die ik ook gedurende het kerstdiner had ontmoet, en ik door naar de volgende koloniale stad: Granada.

• 28 December 2006 - 15:27

Jorn:

En wie was de gelukkige?!?!?

• 29 December 2006 - 07:56

Michel:

Foto?

• 29 December 2006 - 09:28

Arjan:

De reacties van Jorn en Michel geven al aan dat we meer willen weten!:) Zelf ook nog een gokje gewaagd bij het hanengevecht?

• 29 December 2006 - 12:13

Gerjon:

Heej,

Je hebt je wel vermaakt dus met de kerst! En ga je met oud en nieuw nog iets leuks doen?

Veel plezier nog en geniet ervan,

gr Gerjon

ps1: Sinds de site vernieuwd is kan ik je foto''s niet meer zien!

ps 2: Wanneer kom je terug naar Nederland? Of is dat onbekend?

gr

• 29 December 2006 - 13:36

Erwin:

Okee, okee! Ze heette Wendy en kwam uit Quebec, Canada. Helaas, geen foto beschikbaar...

Andere vragen:

Arjan, ik heb geen gokje gewaagd.

Gerjon, tja, ik weet niet hoe dat komt en vind het erg jammer. Ik kom trouwens terug op 13 januari 2007. Eventjes dus nog... Oud & Nieuw wordt in ieder geval in Nicaragua gevierd.

• 29 December 2006 - 15:44

Jessica:

Hola die Erwin!

Echt lache je verhalen weer te lezen... Jou kerst was heldhaftig! Die van mijn relaxed. Ik lag in een waterval met water van 41 graden midden tussen de palmen/regenwoud, met mijn kont op lava-stenen...hmm!...Als je het nog red wat te gaan doen ik Costa Rica, en je wilt mere info, let me now!! Ik heb namelijk gister ook een onwijs geweldige raftdag gehad (vanuit San Jose te boeken, Puerto Viejo en La Fortuna)

Mijn 132 nachtjes in een vreemd bed zitten erop..ik vlieg vanavond terug.

We keep in contact! Hasta luego!

X- Jess

Ow, die foto CD van die koreaan van de broodjes voor de daklozen is trouwens wel leuk! TANXXX!

• 29 December 2006 - 16:16

Vincent:

Daar moest je juist een foto van maken, dan maar een vulkaantje minder.

Maar ook nog wat gewonnen bij het hanengevecht? En hadden ze daar ook grijpkramen voor de fanatieke verzamelaar?

Die hanen hadden trouwens wel geluk dat Tommie er niet was.

• 29 December 2006 - 19:51

Linda:

Hey Kees,
    Alvast een fijne jaarwisseling gewenst voor jouw!! Geniet er nog ff van!! Tot over een paar weken!
    Gr. Linda

P.s. waarschijnlijk zitten wij oudjaarsavond in Casa Nieuwehuize, gaan we de langverwachte beachparty houden;-)

• 30 December 2006 - 00:11

Hans:

Pas op met vuurwerk !!
    Beste wensen en fijn 2007

• 31 December 2006 - 18:30

Johan :

ha die erwin goede jaarwisseling en een hele goede terug reis naar vaassen we wachten op je groetjes spelers en leiders E1 KCVO

• 01 Januari 2007 - 14:10

erwin gelukkig nieuwjaar
    leiders en spelers KCVO E1

• 02 Januari 2007 - 21:35

Hans E:

Erwin nog de beste wensen!!
    groeten Hans E

• 04 Januari 2007 - 04:24

Margrotje:

Hola! En, is het gelukt, je fietstocht over het eiland? Kwamen Blake nog tegen op de boot! Heb 5 dollar in je broekzak gedaan voor de overnachting
    ! Safe trip! xxx

• 05 Januari 2007 - 10:26

GJ:

Heyz Erwin,

Na al die mooie verhalen en foto's hebben Peter en ik besloten om Transfair ook een maandje te verlaten en Ralf op te zoeken in Australie! By the way: wanneer kom je hier weer terug.. We zitten dringend te wachten op ''ouwe rotten in het vak'' grtz GJ