Laat je naaien in Nicaragua - Reisverslag uit León, Nicaragua van Erwin Herkelman - WaarBenJij.nu Laat je naaien in Nicaragua - Reisverslag uit León, Nicaragua van Erwin Herkelman - WaarBenJij.nu

Laat je naaien in Nicaragua

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg Erwin

23 December 2006 | Nicaragua, León

Perquín, 5.00. Alles nog donker maar wel een pick-up waar ik maar instapte. In plaats van de bus van 5.30, zoals het plan was. 'Hoe vroeger, hoe beter' was het motto van vandaag. Maar na een kwartier kwam de desbetreffende bus ons al achterop. Het werd een kat-en-muis-spel maar met de eindspurt van de pick-up was het overstappen een makkie.

De bus bracht me verder naar een knooppunt, waar ik bus 330 moest pakken naar de grens van Honduras. Daar moest ik $3 betalen om het land te betreden. En dat terwijl ik er alleen maar doorheen móest om Nicaragua te bereiken. De lokettiste kende echter geen genade. Ze gaf de tegensputterende Hollander een dodelijke blik en incasseerde haar geld.

Opgepropt in de minibus direct door naar de volgende grensovergang. Eenmaal aangekomen werd ik besprongen door Nicaraguanen. Zes wilden dat ik mijn dollars bij hen ging wisselen en de andere tien wilden me in hun fietstaxi. Aan alle kanten werd er aan mij en mijn bagage getrokken. Snel raadpleegde ik een busgenoot die mij vertelde dat zo'n fietstaxi wel handig zou zijn. Het was namelijk een aardig eindje naar de bussen. Op het moment dat ik dan ook maar besloot zo'n taxi te nemen lag mijn bagage er al in. Niet wetend wat de wisselkoers was wisselde ik nog een handjevol dollars ($25) om voor 12 córdobas elk en stapte in de taxi naar de migración waar ik wéér mijn portemonnee mocht trekken. $3 om Honduras te verlaten en $7 om Nicaragua in te mogen.

We gingen verder en mijn 'chauffeur' gaf aan dat ik zelf mocht weten wat ik hem zou geven. Eenmaal onderweg begon hij echter al op me in te praten. Het was ver en het was zó warm dat hij wel $10 verdiende. Sommige toeristen gaven hem zelfs $20. Ik waarschuwde hem direct dat ik hem niet meer dan $5 zou geven en dat als hij het er niet mee eens was nú moest stoppen. Nee, ik moest maar achteraf beslissen. O ja, en hij had honger en hij wilde zo graag een nieuw T-shirt voor 'navidad'. Toch een beetje onzeker gaf ik de jongen C$ 70. Maar daar was hij het niet echt mee eens. Hij smeet het geld weg en maakte een hoop theater. Ik hield echter voet bij stuk en zag hem uiteindelijk breed lachend weglopen. En dan weet je het: genaaid! :-|

Vanaf de grens 2 uur naar Chinandega, waar bussen richting Léon vertrokken. Welke was de eerste, want ik zag er drie. Twee oude mannetjes schreeuwden om het hardst dat ik hún bus moest nemen, want over 5 minuten zouden ze vertrekken. 25 minuten later had ik de andere twee al zien vertrekken en rolde onze motor nog niet eens. En dan weet je het: genaaid :-|

Uiteindelijk vertrokken, maar het probleem was echter dat deze bus naar Managua ging en zij, daar kwam ik in de bus pas achter, mij dus enkel aan de rand van het behoorlijk grote Léon konden afzetten. Dubbel genaaid! Want van daar moest ik weer een 'rutita' (minibus) pakken. C$ 3, dus geld was het probleem niet maar deze liet aardig op zich wachten en ik was het reizen toch wel zat nu. Het duurde drie kwartier voordat er eentje kwam :evil:

Om 16.00 was ik dan eindelijk in een hostel terwijl ik ondertussen besloten had dat na de overweldigende warmte en vriendelijkheid van El Salvador, dit Nicaragua toch een behoorlijk k*t land was. Helemaal toen ik ging pinnen en er alleen maar biljetten van C$ 500 uit de automaat kwamen zetten, die je dus nergens kwijt kan en waarvoor je dus vrolijk achteraan de enorme rij voor de bank kan aansluiten enkel om ze klein te maken. En daar kwam ik er vervolgens ook nog eens achter dat de wisselkoers voor córdoba's C$ 18,50 per dollar is, en dus niet bepaald 12. Gigantisch genaaid heet dat! :-? Nee, het hielp de toch al oververhitte en chagrijnige gemoederen niet.

Maar goed, gelukkig ben ik heel tolerant. En inmiddels blijken er ook aardige Nicaraguanen te zijn. En Wieteke, de Nederlandse die ik in het hostel ontmoet heb heeft me verzekerd dat er véél meer zijn. Ik wacht rustig af...

Ik ben in ieder geval goed aangekomen in het land waar ik Kerstmis en Oud & Nieuw zal vieren. Vanuit een warm Léon (32 graden Celsius :badgrin: ) wil ik iedereen dan ook Prettige Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar wensen. Geniet ervan!

  • 23 December 2006 - 17:05

    Jorn En Marieke:

    Je maakt daar wat mee Kees! Geniet er nog even van want voordat je het weet ben je weer in vaassen! Jij ook prettige kerst dagen en alvast een mooie jaarwisseling.

  • 23 December 2006 - 18:08

    Marjolijn:

    Rillerig vanuit een koud Nederland volg ik toch nog een beetje je leventje! En ach..had ik toch ook maar langer doorgereist..X

  • 23 December 2006 - 18:47

    Heleen:

    tjah.. deze dingen gebeuren je niet weer..
    geniet van t weer voor alle Nederlanders hier, die het moeten doen met een paar graden celcius! en goeie kerstdagen en oud&nieuw!


  • 23 December 2006 - 20:16

    W:

    Yo Kees ,

    Ik wil je ook ff prettige kerstdagen en een onvergetelijke (want dat wordt het zeker) jaarwisseling wensen.

    Enjoy!!

  • 24 December 2006 - 11:27

    Arjan:

    Merry X-mas daar in Nicaragua. Als onderdeel van de kersttraditie zal ik de familie Herkelman assisteren met het maken van de balkenbrij. Ik zal vragen of ze een stukje voor je overlaten. Gr.Arjan

  • 24 December 2006 - 16:49

    Michel En Anke:

    Ook wij willen je hele fijne kerstdagen wensen en een goed uiteinde van 2006, en een goed begin van 2007. Geniet ervan!!

    Groetjes Michel en Anke

  • 24 December 2006 - 17:26

    Diane:

    Fijne kerstdagen en een gelukkig 2007 toegewenst!!! groetjes van Diane

  • 25 December 2006 - 10:22

    D'oudjes:

    Mede dankzij de hulp van Arjan hadden we vanochtend een perfect stukje balkenbrij op tafel. Nog nooit zó lekker gegeten! En alles op! Op wat kruimels na dan, die zijn voor jou.Hebben wél aan jou gedacht.
    Een genoeglijk kerstfeest gewenst,hou je haaks daar en dikke knuffels van ons.

  • 26 December 2006 - 00:02

    Wilma:

    Hoi hoi

    Ook ik wil je natuurlijk een hele fijne kerst wensen. (ook al is er nu al een dag voorbij) Wij hebben die al een beetje samen gevierd, maar toch.

    Liefs Wilma

  • 26 December 2006 - 16:44

    P.S.:

    Die link is voor om op te klikken... ;)

  • 27 December 2006 - 18:00

    Elise:

    Denk dat de cursus handwerk wel druk bezocht zal zijn door jou??haha. Grapje jonge, heel erg vervelend als je telkens gen***d wordt. Wil je toch een goed nieuwjaar wensen en dat je nog een leuke tijd daar mag hebben!!

    Hoor je vast nog wel een x

    Kus (K) Elise

  • 02 Januari 2007 - 21:59

    Jolande :

    Hoi Erwin,
    Vanuit Vaassen een heel voorspoedig 2007 en een goede terugreis alvast.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erwin

Bestemming: Midden Amerika Landen: van Guatemala tot Costa Rica Activiteiten: cursus Spaans, vrijwilligerswerk, backpacken Doel: mijn wereld vergroten

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1174
Totaal aantal bezoekers 41123

Voorgaande reizen:

21 September 2006 - 12 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: