Hollands Glorie - Reisverslag uit Tegucigalpa, Honduras van Erwin Herkelman - WaarBenJij.nu Hollands Glorie - Reisverslag uit Tegucigalpa, Honduras van Erwin Herkelman - WaarBenJij.nu

Hollands Glorie

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg Erwin

18 December 2006 | Honduras, Tegucigalpa

Vroeg in de ochtend, want ik wilde binnen de tijdslimiet arriveren in Copán Ruinas. Maar eerst een ontbijtje. De dag ervoor had ik goed en vooral goedkoop gegeten bij een kleiner cafetariaatje dus leek het me een prima idee om daar ook te gaan ontbijten. Ik vroeg om 'desayuno' (ontbijt) en wachtte rustig af met mijn té negro. Even later verscheen tot mijn verbazing exact hetzelfde gerecht als gisteren op tafel, alleen nu was het ei gebakken in plaats van geroerd :-|

Maar goed, met deze stevige maaltijd kon ik er in ieder geval tegenaan want ik had weer een behoorlijke reis voor de boeg. En alles verliep zowaar goed, afgezien van de gebruikelijke onderbreking omdat de bus stuk was. Ruim op tijd schuifelde ik Copán binnen en kon ik op zoek naar een hotel. Na wat omwegen belandde ik bij La Manzana Verde waar ik met een oer-Nederlands "Hoi!" begroet werd. Het was Sarah, die ik ontmoet had in Antigua. Ja ja, het is een kleine wereld.

Het hostel waar we zaten had een keuken en voor die avond besloten we om lekker Hollands hutspot te maken. Echt een maaltijd voor de koude winteravonden hier ;-) En uiteraard als toetje een warme chocolademelk. Ja, we leven erg mee hoor, met jullie daar in Nederland.

De volgende dag wilde ik uitslapen maar kennelijk ben ik dat verleerd want om 6.00 was ik zoals elke ochtend klaarwakker. Nog maar een beetje nagesoesd en daarna geprobeerd te ontbijten met pannenkoeken. Een eitje, behalve als je 3 tot 4 kopjes melk in het beslag doet in plaats van 3/4 kopje. Waarom lukt die pannenkoek toch niet? Alles geprobeerd totdat een Zwitserse collega, die wel wakker was ons erop wees dat het beslag toch wel érg vloeibaar was en de verpakking er maar eens op nasloeg. Tja... daar gingen we met onze Hollandse degelijkheid :o

Uiteindelijk dan toch onze magen kunnen vullen met panqueques con miel (honing) en we waren om 10.00 klaar voor de dag. Sarah ging werken en toen zij terugkwam wandelden we naar de fameuze ruïnes waarnaar het stadje vernoemd is. Heel anders dan Tikal, niet zo imposant qua hoogte en qua bouwwerken maar Copán blonk vooral uit in beeldhouwwerk. Stelaes met beeltenissen van enkele van de pakweg 20 koningen die de Maya rijk waren, altaren en het meest bekende monument: de Hieroglyphic Stairway, of wel een trap met een verhaal.

Terug in het stadje wat inkopen gedaan en die avond wederom oud Hollandsch gedineerd met bloemkool in aspergesaus, uiteraard vergezeld van gekookte aardappeltjes en voor mij een stukje gehakt. Nog een kopje thee en het was bedtijd.

Website Sarah: http://www.sarahottenhof.waarbenjij.nu

  • 19 December 2006 - 15:43

    GJ:

    Hey Erwin!

    Lees voor de grap je eerste topic over je reis nog eens: VOlgens mij zou je vrijwilligerswerk gaan doen maar jij loopt alleen maar vakantie te houden haha! Goed bezig jongen ik zou het ook zo doen...Genietse nog!

    groet, GJ

  • 19 December 2006 - 17:51

    Johan:

    ha die erwin je maakt daar wel leuke dingen mee als ik dat allemaal zo lees en ik heb ook wel in de gaten dat je al vast aan het wennen bent aan het eten hier bij ons.
    wij van de E1 wensen jouw en je vrienden daar een hele fijne en gezonde feest dagen en hoopen je snel weer in vaassen te zien bij jouw clubje KCVO
    groetjes spelers en leiders en ouders van de spelers van E1

  • 20 December 2006 - 09:15

    Elise:

    Hola amigo!

    Que tal? Wat een leuke verhalen, eindelijk kan ik dan ook eens zien hoe Copan eruit ziet. Moet zeggen dat het wel anders is dan Tikal, maar ook wel erg mooi! Jammer dat ik dat heb moeten missen, maar ja je weet het nooit;) Wilde je even Feliz Navid toewensen en een gelukkig nieuwjaar!!

    Kus Elise

  • 23 December 2006 - 11:45

    Arjan:

    Haha onze keukenprins! Als je echt aan ons wil denken moet je daar maar eens snert introduceren ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erwin

Bestemming: Midden Amerika Landen: van Guatemala tot Costa Rica Activiteiten: cursus Spaans, vrijwilligerswerk, backpacken Doel: mijn wereld vergroten

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 41124

Voorgaande reizen:

21 September 2006 - 12 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: