Duurzaam backpacken - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Erwin Herkelman - WaarBenJij.nu Duurzaam backpacken - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Erwin Herkelman - WaarBenJij.nu

Duurzaam backpacken

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg Erwin

28 Juni 2007 | Noorwegen, Oslo

Maandag was het tijd voor de laatste bestemming: Oslo, in Noorwegen. We genoten van de uitzichten die ook hier niet te versmaden waren. Maar opeens was daar een 'Bomstasjon'. Slik! Tolwegen, en Noorse kronen hadden we niet. Gelukkig bood meneer Mastercard uitkomst.

Na nog twee bomstasjons kwamen we bij ons hostel. En weer moesten we even slikken. Dure hobby, slapen in Noorwegen... Maar goed, het was een levendige bedoening rond deze oude school en om nu al terug te gaan naar Zweden...

Het bleek een goede keuze. Hoewel we ver van het stadscentrum zaten en het hostel een alcoholvrije zone was, zaten we 's avonds gezellig tussen de mensen van de Norwegian youth movement Changemaker.no liederen te zingen terwijl we een potje Presidensen speelde. Het werd dan ook 3.00 voordat we gingen slapen.

De volgende dag echter vroeg op voor het gratis ontbijt en daarna door. Met de metro naar Vygelandsparken, ontworpen door de gelijknamige beeldhouwer. Mooi met al die beelden, maar ook erg mooie stukken gras waar heerlijk op gelegen kon worden en dus werd évan de slaap ingehaald.

Daarna naar het stadscentrum voor een blik op het koninklijk paleis - of, zoals de Noren ons vertelden, 'more a big house' - en de stad. Erg mooi, maar vermoeiend, zeker gezien het feit dat de familie elkaar kwijt was en dus was het na het weerzien direct naar huis.

's Avonds een potje Noors monopoly gespeeld, gepoold en daarna weer voor dat backpackersgevoel met zijn allen in een kring, en ook mijn broertje liet zich van zijn beste kant zien op de gitaar. Inmiddels hadden we ook een Zwitsers stelletje leren kennen en met hen gingen we de volgende dag op voor de herkansing: Oslo city. Hoogtepunt was een bezoek aan het Nasjonal Historisk Museet, voor het educatieve deel van onze rondreis.

Vervolgens naar het goedkoopste restaurant van de stad. Het best te vergelijken met een krakerspand, in stemmig zwart, wanordelijk en veel piercings in de bediening. Maar wel lekker én goedkoop gegeten.

Het moment van afscheid brak aan. Afscheid van de Zwitsers, maar ook van het dure Noorwegen. Terug naar Råda...

• 30 Juni 2007 - 11:18

Arjan:

Je zou toch ook een meid opzoeken die je op je reis naar Guatemala had ontmoet?

• 01 Augustus 2008 - 05:07

Mijndert En Ria:

Ha die Erwin,

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag van Mijndert, Ria en oma!

Nog een fijne tijd.